Daisypath Anniversary Years Ticker

Wednesday, July 16, 2008

Kelahiran cahayamata kami yang pertama....

INILAH KISAH ANAKANDA KAMI YANG PERTAMA...

Pada 27 Ogos 2006, tepat jam 9.00 pagi lahirlah anakanda kami yang pertama,
Fatin. Waktu artikel ini di tulis,
umur Cik Fatin sudah hampir mencecah 1 tahun 11 bulan...
Kronologi sebelum kelahiran....
Cuti seminggu sebelum merdeka... tahun 2006
Lokasi : DD
Anakanda beberapa kali telah membuat tanda bersalin palsu.... aku dgn KRZ kalutlah pergi spital, rupanya takde pape....
23 Ogos 2006 (Malam)
Gerak dari DD, dgn Pakcu pulang ke kampung KRZ.... Aku bgtau mak KRZ , aku ada la mimpi... jumpa cikgu lama aku, dengan kawan cikgu aku yg aku tak kenal, tanya aku dah buat baca Yaasin ke belum, semenjak mengandung sulung nie, aku... dalam mimpi tu menipu, kata dah... tapi dalam hati kata belum... kali kedua aku bermimpi yang sama, kali ni aku bercakap benar....
24 Ogos 2006
Tak sempat nak buat doa selamat, semua ustaz penuh dibooking....
25 Ogos 2006
Hantar Pakcu ke Taiping, pakai kain batik jer... sempat makan KFC, dgn adik laki KRZ...
Petang tu, buat persiapan doa selamat, aku org tengok memang dah tak larat... tapi tak sakit lagi pun...
Malam, bacaan Yaasin dan tahlil beserta doa selamat....
26 Ogos 2006
Petang
3.50- Aku p mandi, ada tanda sikit... risau ... bukan sebab apa, KRZ pegi umah Acong pulak... aku pun call dan sempat lagi basuh baju...
4.00 - KRZ balik, beg memang dah standby dlm keta, aku pun tak bagitau sesape pun nak g spital, sempat antar Tok Kochek balik umah lagi kat Kg Medan...
4.20 - Teringin goreng pisang, sebab hujan, perut pun lapor.... tapi x dapat, beli ubi goreng jer...
4.30 - Admitted to Wad Bersalin, Hospital Selama.... sebab bukaan rahim sudah 1 cm

Malam 8.00 - Anak wat eksesais banyak sangat kat dalam perot... 1/2 jam sekali, tapi boleh tahan lagi... 9.00 - KRZ datang bawak coklat, air kotak MILO dan air selusuh Cik Yah... leganya dengan kehadiran suami tercinta... tapi sekejap jer... 10.00 - Tengok cerekarama: Lupa dah tajuk tapi mengisahkan 3 beradik yg dijaga oleh kakak sulong a.k.a Aida Aris, adik pompuan kawen dulu a.k.a Emelia Rosnaida. Pastu si adik mengandung dan nak beranak, last2 dia mati pulak waktu beranak, anak jer hidup... korang bayangkan, dahla waktu tu aku sorang jer patient kat Wad Bersalin, Hospital Selama.... hanya ditemani misi2 jer, dengan pengalaman pertama nak bersalin, pastu dimomokkan dengan citer tu... aku terpaksa menenangkan diri aku sendiri.... 12.00 - Anakanda lebih giat buat strecthing, selang masa semakin berkurangan kepada setiap 15 minit... 27 Ogos 2006

2.00 - Selang masa berkurang lagi kepada 10 minit setiap kontraksi.... aku sempat lagi ingat teknik pernafasan dan juga mulut tak henti2 berselawat....

4.30 - Sedang aku tertidur, aku terasa seperti sesuatu telah memecahkan air ketuban, siapa lagi Cik Fatin punya kerja la.... dan agak kuat jugak bunyinya.... Aku inform misi... dia check lagi bukaan.... baru 3 cm... aku dinasihatkan supaya jangan banyak berjalan, sebab air ketuban dah pecah, ada risiko dapat jangkitan kalau banyak gerak... 7.00 - sebelum pertukaran shift, misi check, masih 3cm, tetiba misi yg baru datang pulak kata, kena banyak berjalan nak bagi senang beranak... aku pun konpius... terus tanya, tadi kata, jgn banyak gerak, ni suruh berjalan pulak! Dia pun terus tukar statement, Oh! Air dah pecah, jangan banyak jalan.... aparra!!!! Tapi aku sabar.... 8.00 - Sakit dah memuncak, bila kabor kat misi, die kate, tadi pukul 7, baru bukak 3 cm, kena tunggu lagi... 8.15 - KRZ datang, bawak sarapan... aku mengadu sakit, tapi masih cuba tahan.... 8.30 - KRZ panggil misi sebab aku dah tak tahan.... terus masuk Labour Room 9.00 - Alhamdulillah, lahirlah anakanda pertama, penyeri hidup kami.....

Fatin baru saja tengok dunia....

Fatin dengan Tok Kochek

Semua orang kata mcm baby boy...

Menguap jer... dunia ni cerah sangat, baik Fatin tido....

Fatin dengan KRZ

1 comment:

Arechick Lana said...

erkhhhh...comeynyaaa!!!botak2 pon comel!!

Sweet Memories....

Sweet Memories....

Blog Log

BlogCatalog