Friday, December 19, 2008

10 Perkara Tentang Aku

1- Aku kurang berseni
Yer, memang aku kurang berseni, tak kiralah seni lukis, seni mewarna, seni tari apatah lagi seni lagu atau menyanyi... Memang jeles tengok orang boleh karok dengan sore yang best, tapi aku? Baik tak payah la... Aku cuba2 lukis tak jadi, cuba2 kaler pun tak jadi, cuba2 menari pon keras! Tapi aku pandai seni tampal.... dah tau tak pandai lukis atau kaler, aku gunting kendian aku tampal.... atau aku print atas kertas kaler kendian aku tampal..... Tambah lagi satu seni masak pun kureng jugak... boleh jer masak tapi tahap kelazatan tu yang diragui... biasanya kalau makan special tu KRZ yang masak....
.
2- Aku seorang yang pelupa
Paling aku suka lupa ialah rahsia yang orang citer kat aku...kalau orang bagitau rahsia...otomatik aku akan lupa... memang rahsia korang selamat dengan aku. Nombor telepon pon aku susah nak ingat... kan ke dah moden sekarang ni...semua no ada dalam phone.... kalau nak isi borang kan ke payah....Tapi benda2 penting aku suka ingat pulak... contohnya no ic KRZ & anak2 semua aku hafal....
.
3- Muka garang tapi pemaaf
Tengok jer muka aku, ramai yang kata aku sombong.... aku tau, tak payahlah korang nak bertakde2 dengan aku.... memang korang tak dapat mengaplikasi pepatah "Don't judge a book by its cover" kan? Masih lagi aku ingat ketika aku baru posting kat JB dulu, ada cikgu yang sama2 baru posting... dia kata muka aku memang eksyen abis, siap ingat aku Cikgu lama kat sekolah tu.... Aku tanya KRZ katanya, orang takut tengok muka aku, tapi bila dah tegur, siap boleh jadi kawan pulak.... tak gitu Acik?
.
4- Mementingkan pendidikan (sangat tegas)
Aku akan bertegas dengan anak2 muridku mementingkan pendidikan, dengan anak aku pun begitu juga... tahun depan nak hantar sekolah tadika... aku tadika waktu umur aku 4 tahun... adik aku pulak 3 tahun..... tu yang dia lagi cerdik dari aku..... Kadang2 aku akan lupa, bahawa aku tak boleh nak cubit, tampar apatah lagi belasah budak2 kat sekolah walau apa pun kesalahan mereka.... tapi aku buat juga sikit2.... kena bagi depa rasa takut... kalau tak takut, mereka akan bersenang lenang main tanpa sikit pun rasa bimbang akan masa depan.....Aku berpegang pada kata2 "Biar mereka nangis sekarang, jangan mereka nangis kemudian!" Bayangkan dah tua2 esok baru nangis, "Sob, sob... menyesal aku tak belajar sungguh2 dulu, menyesal aku tak dengar cakap cikgu aku..., kalau aku belajar rajin2 dulu, mesti aku takyah keje teruk2 macam nih.... belajar senang keje susah... hu hu hu" (sila ekspress dengan penuh penyesalan yer...)
.
5- Tak pandai simpan duit
Macam mana nak pandai simpan duit, dari kecik aku susah dan memang payah nak dapat duit... jadi bila sekarang ni ada duit sendiri pun masih payah nak simpan almaklum nak kena bayar macam2... jadi untuk selamat, aku potong gaji siap2 tiap-tiap bulan untuk diri aku sendiri dan anak2 terus ke akaun Tabung Haji.... Kadang2 duit aku dalam Tabung Haji pun akan ku korek juga... tapi, tabung anak2 aku pastikan tak terusik la.... aku dah pesan ngan KRZ, susah macam mana pun, duit anak2 kita jangan usik yer..... Korang pon esok2 buat camtu la....sila simpan untuk anak2 yer...
.
6- Tak percaya insuran
"Walau apa kata2 manismu, walau apa janji2mu, walau apa pun hadiahmu, aku tidak akan sesekali mendaftarkan diri sebagi pembeli insuran syarikatmu" - Ini adalah janjiku pada semua ejen insurans yer... Aku terasa macam depa ni dok menipu, amik duit kita tiap2 bulan, pastu kalau terjadi sesuatu kat kita bukan senang nak p mintak balik.... Mak aku kata aku macam arwah abah aku... memang tak percaya pada insuran.... Nyawa kita adalah hak Allah SWT.... Sila tobat sekarang!
.
7- Suka ngan kaler merah
Takdelah suka sampai spenda pun nak kaler merah kan.... cuma warna merah ni macam identiti aku la.... aku suka gak ngan warna lain tapi merah tetap mengancam! Memang dari kecik mak aku suka setting aku dgn warna merah atau kuning, katanya aku putih sikit dari adik aku.... jadi adik aku selalu dikenakan dengan warna biru atau hijau... hehehe...See! ibu bapa memang memainkan peranan penting dalam pembentukan sahsiah dan jati diri anak2....
.
8- Suka kucing
Aku pun macam Acik jugak suka sangat sama kucing.... Aku share minat ni dengan adik aku dari kecik.... Siap ada pengebumian, siap gali kubur, letak daun pisang, baca al-fatihah bagai....Sekarang ni kongsi ngan somi pulak...Nasib baik KRZ pun suka kucing.... Nanti ada umah sendirik baru nak bela kucing... dulu kami pernah bela kucing... tapi baru jer aku ngandungkan Fatin, depa buat perangai.... kalau dulu pandai berak dalam bekas pasir, tetiba berak bawah dapur la... dah la waktu tu aku memang alergik bau.... terpaksa buang... sangat sedey tau waktu buang tu.... siap nangis2 lagik.... KRZ siap kata lepas ni tak mau buang kucing lagik..... Kucing tu biar aku bagitau nama depa...Vivi (nama asalnya Asmawiah) dan Menot (nama asalnya Catalina) Perangai depa unik, siap menjemput kucing2 lain masuk umah, makan sama2... bila aku ngan KRZ tax makanan, baru depa tau keje dok merakas cari makanan.... Siap curi kerepek pulak tu... hehehe... lucu kalau ingat balik.... dulu aku ada amik gambar Vivi tapi dah terpadam bersama jahanamnya pc aku ni.... kalau tak boleh tengok gambar Vivi kan?
.
9- Sangat suka makan
Seingat aku ada dalam 3 malam aku berjaya tak makan... selebihnya, abis aku makan..... memang aku sangat suka makan.... dan aku juga sangat tidak cerewet tentang makanan....dari dulu ok... dari aku kurus keding!!!! Dulu orang tak caya bila tengok aku makan sebab badan aku kurus sangat, sekarang ni pulak orang akan kata patutlah..... (ayat seterusnya sila pikir sendirik) .... memang keji perangai manusia ni kan? Ada je benda tak puas hati... Melihatkan kengkawan kat skul semangat nak kurus, aku pun ada jugaklah pasang2 niat... tapi KRZ pulak keluar ayat "Kurus ke gemuk, abang tetap sayang!" jadi aku boleh tangguhkan dulu niat nak kurus... Lagi pun sementara sihat la nak makan kan? Esok2 aku dah sakit, takdenye aku berselera nak makan... Korang pun waktu tulah nak bagi buah kan?
.
10- Bervisi
Memang dari dulu aku ada sifat ni... takdelah sampai naik ke bulan visi aku tu tapi cukuplah untuk kemajuan diri dan keluarga yer.... dulu sebelum aku ngan KRZ, dua kali aku berkapel... dua2 kali aku tolong buat bajet untuk boipren2 aku tu... Dalam bajet tu complete pecahan duit gaji : Bagi mak, diri sendiri, simpan....Aku kasi target bila kami nikah ... Tapi masing2 tak mau usaha, kerja main2.... Last2 aku pilih KRZ... hahahaha! Selamat tinggal kekasih2ku.... Salah satu sebab ngape aku pilih KRZ sebab aku rasa dia ni ada daya usaha nak tingkatkan hidup... walau pun dah ada kerja tetap, dia masih lagi berfikir dan sentiasa berusaha nak majukan diri serta keluarga....
.
.
Nasib baik yer Acik tag sampai 10, betul seperti katamu, kalau 30, mau sampai esok pun korang tak abis baca kan.... banyak lagi.... yang sama macam Acik adalah no 1, 2, 4, 6, 8 dan 10. Aku ni kurang degil, biasanya aku mudah ikut jer... terutamanya yang KRZ kata.... Sensitip pun ada waktu2 tertentu terutama waktu period.... tido pulak, asal lena jer... biasanya aku mengiring jugak... tapi ke arah dinding atau yang takde orang.... Dah tamat cerita....Sekian, terima kasih.

2 comments:

Arechick Lana said...

hahaha..sangat seronok membace.know u better kak!muackks~!

tp paling tak tahan baca part kucing tuh.sangat kelako okk.pasal kebumi2 baca alfatihah bagai tu..adalah sama cam yg kitorg buat jgk.siap tabur2 bunga atas pusara okkk..hahaha.sungguh terharu.sobs.sobs.

adieha said...

u want to lose weight? u can contact me. just view my Herbalife blog.

http://myh3rbalif3.blogspot.com

Sweet Memories....

Sweet Memories....

Blog Log

BlogCatalog