Monday, September 15, 2008

Juadah berbuka hari ini.....

Petang tadi aku tidur dengan lenanya sehingga terlewat....kerana apa terlewat? Kerana aku harus pergi ke kedai untuk membeli lauk pauk untuk dimasak.... stok barang basah kat umah memang tiap2 hari kena beli, kalau malas, gamaknya makan sardin jelah...hehe.... Aku biasala... cemas semacam jer....Kemas2 rumah serba sedikit, basuh2 pinggan sahur pagi tadi, masak nasi....terus siap nak g kedai...aku buat keputusan untuk g jalan kaki saja, kalau naik carro susah nak parking, bila balik dari kedai, belum tentu ada parkir yang aku suka....hehehe...dah tentu bukan bawah pokok jenjarom tue....... ok, back to the story....
pemandangan sebelum keluar dari blog blok aku....memandangkan sudah lewat, dan hari mau hujan, aku harus jalan sepantas kilat sambil buat muka cemas..... aku pon jalan lelaju.... ku lihat manusia2 dikiri kanan ku sudah mengeluarkan payung.... alah, hujan air jer... bukan hujan batu pon yang nak takut sangat....(alasan org lupa bawak payung...:P) punyalah jauh kedai tu....kan ke posa....tapi aku gagahi juga, kesemuanya berharga RM13.00 genap....sesudah beli barang, aku pon bergegas pulang.....nilah barangan yang aku beli...lihatlah betapa lajunyer aku jalan....sampai umah nanti aku bongkar....berikut adalah antara barangan yang ku beli.... suhun & pucuk, cendawan, halia,bawang besar & ayam separuh potong kecik..... berikut resipi kita untuk hari ini...
Ayam Perap Kicap Goreng
1. Basuh ayam sebersih2nya, ingatlah yang nak makan bukannyer org lain : suamiku & anak2ku....
2. Letak ayam yang bersih disebelah botol kicap & tuang sedikit kicap... 3. Gaul sebati dengan tangan... (This is where Malays get the idea :'Air tangan') 4. Goreng sampai garing...menggunakan api dapur gas....
5. Hidangkan bersama sup cendawan + suhun&pucuk....
Leganya dah siap.... KRZ sampai umah kul 7.25malam, lewat sebab hujan, aku berbuka minum air jer dulu....nasik mestilah makan bersama2 kan....oklah...tunggu ya untuk PENDEDAHAN EKSKLUSIF-Aku di zaman Dulu.....papai.... :-h

1 comment:

Arechick Lana said...

erghhhh..sedapnya ayam masak kicap!!!!!!!!aaaaaaaa

Sweet Memories....

Sweet Memories....

Blog Log

BlogCatalog