Thursday, September 18, 2008

Main masak-masak, dirumah!!!

Mula2, sila pergi membeli barang2 yang hendak dimasak yer....dimana2 kedai runcit seluruh Malaysia, tapi kalau dah ada kedai berhampiran rumah, buat apa nak susah2 pegi jauh2... Kemudian, sila lambakkan barang2 yang dibeli tadi diatas meja, pisau, pengupas dan chopping board.....Oppss!!! Lupa nak kabor, menu aku hari ini daging masak kicap & sayur campur....mungkin anda tertanya2 kenapa aku kerap benar memasak yang mempunyai unsur kicap? itulah favourite KRZ....dulu waktu mengandung Rafiq, aku pun suka kicap.... ok...kembali ke cerita asal....daging perlu direbus bersama halia dan sedikit garam....ubi kentang perlu dikupas sebelum dibasuh dan digoreng...inilah hasilnya....potong sayur2 mengikut mood anda... kata KRZ besar ke kecik, masuk perut semua dah campor dan takde asing2 dah...campak semua bahan sayur tadi dalam kuali....masak sehingga masak...jangan lupa taruk garam...hehehe...sayur campur yang sudah masak dan berasap!!!ini pula bahan2 untuk daging masak kicap.....tuangkan kicap pekat ke atas daging, gaul sebati, tumiskan bawang, masukkan air rebusan daging dan bila dah mendidih, masukkan ubi dan daging beserta cili merah....macam gambar yang ini.... Tunggu sehingga masakan anda mendidih yer...baru dihidangkan di dalam mangkuk...Inilah hasilnya...hehehe...tamat!!!

2 comments:

Arechick Lana said...

whoaaaaa..sedapnya!!!!!

leh amik resepi ni.masak utk baal mak mentua!gagaga

Aida Fidah said...

Boleh, silakan, tapi pastikan anda try dulu yer...

Kalau tak sedap, sila cuba resipi lain...

Akak main belasah jer...hehehe..

Sweet Memories....

Sweet Memories....

Blog Log

BlogCatalog